از روز ۱۴ تیرماه( ۱۲ جولای ) هفته بدون پلاستیک شروع می‌شود و تا ۲۱ تیر ماه ادامه دارد؛ به منظور فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه نایلکس نامگذاری شده است. ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون نایلکس بوده است.
مصرف روزانه پلاستیک در کشور بیشتر از ۳ هزار تن است که سالانه این رقم به حدود یک‌میلیون تن می‌رسد. هر ایرانی به‌طور متوسط روزانه ۳ کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند. همین آمارها ایران را در میان ۱۰ کشور پرمصرف مواد پلاستیکی قرار داده است. پلاستیک ماده‌ای ارزان قیمت و مقاوم به حساب می‌آید، برای همین تولید کنندگان استقبال زیادی از آن می‌کنند. در جهان هر یک‌دقیقه یک‌میلیون بطری پلاستیکی خریداری می‌شود این درحالی است که پلاستیک اثرات زیست‌محیطی زیادی بر روی آب، خاک و هوا و همچنین ماندگاری بیش از ۳۰۰سال در طبیعت را دارد.
طبق تازه‌ترین گزارش کمیسیون اروپا، استفاده از پلاستیک طی ۵۰ سال اخیر به اوج رسیده و تولید جهانی آن در هر سال از ۱٫۵ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ میلادی به ۲۴۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ میلادی رسیده است.

در میان مواد پلاستیکی، کیسه‌ پلاستیکی خودش یک معضل بزرگ است. اکنون در ایران بیشترین کیسه‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دلیل شیوع بیماری کرونا معمولا خانواده‌ها به سرعت این کیسه‌ها را بعد از استفاده داخل سطل زباله می‌اندازند. درحالی‌که با جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای که قابل شست‌وشو هست و در بحران کرونا هم می‌تواند به صرفه باشد و هم از این بیماری فاصله گرفت، بسیار مناسب است. کیسه‌های جایگزین مانند پارچه تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *